PACE VOUĂ! SHALOM ALEIHEM! SALAM ALEYKOM!

19 martie 2011

Sărbătoarea de Purim

19-20 martie 2011

"Povestea Purimului, care a avut loc acum 2300 de ani, este înregistrată în Cartea Esterei, pe care evreii trebuie să o asculte de Purim. Eroii din povestea Purimului sunt Estera, o tânăra evreică din Persia, şi Mordechai, unchiul ei mai în vârstă, care o crescuse. Regele Persiei, Achasverush, se înfurie pe soţia lui, regina, în timpul unei petreceri mai sălbatice, şi pune ca aceasta să fie executată. Atunci regele caută o nouă soţie şi se îndrăgosteşte de Estera, pe care o ia de soţie fără să-şi dea seama că este evreică. Personajul negativ din această poveste este unul din sfetnicii regelui, Haman, care este antisemit. Haman îi urăşte pe evrei şi plănuieşte să-i distrugă pe toţi, pentru că Mordechai, unchiul Esterei, refuză să i se închine.

Haman îi declară regelui Achashverush: "Există un popor care este răspândit printre toate popoarele din toate provinciile regatului tău. Legile lor sunt diferite de legile altor naţiuni şi nu respectă decretele regale; în concluzie, nu se cade ca domnia ta, regele, să-i toleraţi." Estera 3:8. Haman pune la cale un complot pentru a-i extermina pe toţi evreii din regat. Mordechai vine atunci la Estera şi o roagă să-şi folosească poziţia influentă pentru a-i vorbi regelui în numele evreilor. De obicei, nu i te puteai adresa regelui decât dacă acesta te chema la el. Pedeapsa pentru a te fi adresat regelui fără să fi fost chemat era moartea. Regina Estera se hotărăşte să se adreseze regelui oricum, dar mai întâi se pregăteşte ţinând post timp de trei zile. Regele Achasverush o întâmpină totuşi cu bunăvoinţă pe Estera, când aceasta i se adresează fără a fi fost invitată, şi apoi îi spune că este evreică şi că Haman încearcă să o omoare pe ea şi pe poporul ei. Regele o ascultă cu înţelegere şi poporul evreu este salvat în timp ce Haman este spânzurat pe spânzurătoarea pe care el o pregătise pentru a-l omorî pe Mordechai.

Înţelesul cuvântului "Purim" este "sorţi", care se referă la loteria folosită de Haman pentru a alege o dată pentru a-i extermina pe evrei. Purim este de multe ori considerat cea mai veselă sărbătoare a iudaismului. În timpul Purimului se obişnuieşte ca oamenii să se mascheze, să organizeze carnavaluri, să pună în scenă piese şi toată lumea să sărbătorească şi să mănânce delicatese. O delicatesă obişnuită pentru Purim este Humentaschen (literal buzunarele lui Haman). Aceste prăjiturele tringhiulare umplute cu gem sau seminţe de mac, miere şi nuci, trebuie să reprezinte pălăria cu trei colţuri a lui Haman."
sursa

Şi un cântecel vesel!
Sper să-l fi nimerit ca să nu mă tragă, ştiu eu cine, de urechi!
Şi ştiu eu cine îmi trimiţi şi mie nişte prăjiturele, că sunt cam pofticioasă, paravion!!!
Am glumit!!!!



Nu ştiu ce urări se fac, poate îmi spune cineva!!!

10 comentarii:

  1. Urarea este ''Purim Sameah !'', adica, ''Purim Vesel !'' :)

    ''Humentaschen'', este numele in idish al prajiturelelor specifice de Purim, si se traduce cum ai scris mai sus.
    In ebraica, aceste prajiturele se numesc ''Oznei Haman'', si inseamna,...Urechile lui Haman :)

    Mai repede decat par-avion, le primesti prin internet : oznei haman

    Frumos cantecelul :)
    Pun si eu unul : Purim vesel

    RăspundețiȘtergere
  2. Atunci ''Purim Sameah !''
    Multumesc pentru prajiturele!!!
    Si in cantecul pe care mi l-ai recomandat este vorba despre povestea Purimului in varianta vesela. Nu inteleg io ce se zice, dar m-am prins. Nu-i asa?

    RăspundețiȘtergere
  3. Da, ai inteles corect :) Este prezentata povestea sarbatorii, acompaniata de cantece si masti specifice acestei zile.

    Multumesc pt urare, iar tie, felicitari pt premiu !

    RăspundețiȘtergere
  4. "Purim Sameah" la toata lumea ! "buzunarele lui Haman" inteleg, ceva ce se poate umple cu fructe uscate, dar "urechile lui Haman"?...nu-mi imaginez pe cineva cu prune uscate in urechi...ma iertati, glumesc, am scris asta pentru ca e o sarbatoare a veseliei...

    RăspundețiȘtergere
  5. @b.d.- stii ca imi face placere sa le fac bucurii la altii, asa cum pot, si multumesc si eu pentru felicitari.
    @"domnul muzeu"- am luat expresia de la un comentariu al Fetitei Junglei 13,sa fie sarbatoare si la noi!
    @karma police-am cautat eu traducerea, dar n-am gasit! tradu....

    RăspundețiȘtergere
  6. Multumesc! Am scris si la tine ca o sa fac un update la postarea "Multumesc!!!"

    RăspundețiȘtergere
  7. Asa aflam, cate un pic, cate un pic!

    RăspundețiȘtergere